Predavanje o Školovanju kod kuće


Kad netko spominje Školovanje kod kuće, najčešće reakcija u Hrvatskoj je:  "Kako mama može biti učiteljica?  Ona nema diplome, nije položila niti pedagogiju ni metodologiju...“

To je istina, u većini slučajeva mama koja školuje kod kuće nema diplome iz tih predmeta, ali vidjela sam dovoljno u školama da znam da i učitelji ili učiteljice koji imaju diplomu često se ponašaju  kao da nisu nikad u životu položiti te predmete!

Mama ne treba diplomu ako je njezina najveća ambicija da učini dobro svojoj djeci.  U tom slučaju, njezina diploma dolazi od najvećeg autoriteta- Boga!  U većina slučajeva mama zna bolje kako prenijeti informacije svome dijetetu jer ga ona razumije i na koji način njegov mozak prima informacije.  Mama ima prednost tako da ima jednog ili dvoje (ili u mom slučaju četvro! Haha), a ne tridesetoro i može informacije prilagoditi svakom djetetu.

Sad, odmah želim reći da možda školovanje kod kuće nije za svakoga.  Mama mora biti vrlo organizirana i angažirana.  Mora biti voljna puno raditi i odmoriti se skoro nikada.  Evo, ja sam od Božića do prije 2 tjedna radila po 15 sati na dan od utorka do petka  s možda 45 min odmora!  Ali mi je drago, i nikad ne bih odustala od toga... ali nije možda to za svakoga. Ako ne odlučite za ŠKK to ne znači da ste manje duhovni ili da ne volite svoju djecu, to znači da jednostavno ŠKK nije za vas!

Neki se odluče za ŠKK zato što su njihova djeca žrtve bullyinga u školi ili zato što djeca ne uče dobro ili ne funcioniraju dobro u okvirima našega sustava, itd i u tim slučajevima ŠKK je najvjerojatnije dobra odluka sa strane roditelja.  Moja djeca su bila žrtve svega toga, ali se nisam zato odlučila za ŠKK.  Prvenstveno mi je razlog bio duhovan. 

Moj najveći cilj u životu  jest da vidim moju djecu kako ljube Isusa Krista svim srcem, da ga služe svojim životima i da mijenjaju mjesta u kojima žive.  To se ne događa slučajno i mala je vjerojatnost da će se dogoditi ako ih pomno ne odgajam.  Obećanje iz Izreka kaže da podučimo dijete u njegovom putu.  Ponovljeni  zakon isto tako nam daje zapovjed da ih podučimo kad ustanemo, kad legnemo, kad smo na putu, itd. 

Ali kad djeca trebaju biti od 8 do 12 u školi i onda od 13 do 15 sati rade zadaću, pa od 15 do 17 sati se igraju s prijateljima.  Mi ih konačno vidimo oko 18 sati navečer dok brzo pojedemo večeru pa onda mi želimo gledati vjesti i onda je već polako vrijeme da oni idu spavati...  Kada uopće imamo  vremena raditi ono što bi kršćanski roditelj najviše trebao raditi- duhovno odgajati svoje dijete?

Ja sam shvatila da polako gubim svoju djecu svijetu.  Borila sam se protiv toga i molila za njih puno, ali meni to nije bilo dovoljno.  Ja inače ne radim i u mogućnosti sam da učinim više nego samo moliti.  Bog nam je otvorio vrata i mogu reći da vidim veliku promjenu u djeci otkad smo krenuli u ŠKK. To ne radim samo kako bih zaštitila svoju djecu.  ŠKK je za mene poziv od Boga!
Sada, neki bi rekli:  Što je sa socijalizacijom djece?

Socijalizacija djece je zapravo relativno novo pitanje koje je postalo aktualno u '70. godinama kad je školovanje kod kuće postalo popularno u SAD-u... Ljudi se uopće nisu brinuli o socijalizaciji prije. Školovanje kod kuće je postajalo prije u nekoj formi u mnogim zemljama. U Engleskoj mame čije su obitelji življele na selu su podučavale svoju djecu kod kuće, djeca plemenitih su imali private učitelje koji su ih podučavali kod kuće i nitko se nije brinuo o socijalizaciji te djece!


Zašto je to sad problem? Pa, zapravo zato što nije! haha. Država ne želi gubiti kontrolu nad našom djecom. Do sada je država uvijek imali sljedeću generaciju u svojoj šaci... država ih odgaja, puni njihove umove sa svojom informacijem i "doktrinama". Kad roditelji preuzmu kontrolu, država po malo gubi kontrolu nad sljedećom generacijom i mora smišljati način kako to zaustaviti. Stoga, izmišljana je "problem"-socijalizacija. U SAD-u prva je generacija "Homeschoolarci" završila školu, fakultet i sad su ti ljudi oženjeni i u poslovnom svijetu.
Organizacija Home Schooling Legal Defense Association, HSLDA, je radila istraživanje upravo na temelju tog pitanja- socijalizacija i zaključala da su djeca školovana kod kuće zadovoljenija s brakom, na poslu i čak uspiješnija u životu!

Ja sam školovana kod kuće i ljudi koji me poznaju bi vam rekli (nadam se- haha) da ZBILJA nemam problem sa socijalizacijem. Ja sam osoba koja se jako brzo sprijatelji i razgovara s bilo kim. Imala sam svoje društvo u kvartu i u crkvi. Uvijek sam bila dijete koje bi pružilo novoj djeci u grupi dobrodošlicu. Ja sam takva ne zato što sam socijalizirana ili nesocijalizriana, već zato što sam takvu rođena. Ja sam extrovert. Ali moj brat nije takav. On je tiši, povučeniji. Treba mu više vremena da se sprijatelji i on će možda imati jednog prijatelja u grupi. On nije lošije socijaliziran od mene nego on je jednostavno introvert.

Ali gledamo realnost svijeta. Tko radi na poslu sa samo svojim vršnjacima? Zar ne radite sa starijima, mlađima i sa svojim vršnjacima? Znači socijalizacija koju djeca dobvaju u školi i na fakultetu je nerealna vrsta socijalizacije, čak bih rekla da je nezdrava vrsta socijalizacije. Ne nauče komunicirati sa starijim i mlađim osobama. Nauče skrivati ono što stvarno misle kako ih nitko nebi ismijavao. Nauče slijepo sljediti najjačeg...

'Ajmo gledati još nešto. Otvorimo svoj um i iskreno pogledajmo naše društvo. Koliko ljudi koje vi poznajte- susjedi, osobe s kim radite- je dobro socijalizirano (zna se lijepo ponašati, ima lijepe menere i zna ispravno riješavati sukob)? Nema ih puno, je l' tako? Mogu reći u mojoj ulici znam samo 1 takvu mamu. Zašto je to tako?


Tko odgaja našu djecu? Jedna učiteljica koja od 30 djece ima valjda jednog ili dva miljenika. Ona njih uči da se ne trebaju tuči da trebaju reći "molim, hvala i izvoli" i ako oni te činjenice pohvate to je pravo čudo jer dok ona njima prosljedi tu informaciju Ivan baca gumicu na Emu i Petar diže ruku jer mora na WC, Jakov diže ruku nakon svake druge riječi jer ima 101 pitanje na toj temi. Eva crta sliku i Mario piše vic... Na pauzi će se dvojica potuči i nema nikog u hodniku da ih zaustavi. Nježno dijete nauči da mora biti bezobrazan prema drugima kako bi opstao i dijete jakog karaktera nauči biti bully kako bi bio glavni.

Jessie Wise kaže u svojoj knjizi "The Well Trained Mind":

"Mnogi roditelji pitaju: 'Što je sa socijalizacijem mog dijeteta? Zar mu ne treba vršnjaka?'
Djeca trebaju prijatelje. Djeca ne trebaju biti zaokružena mnoštvom vršnjaka koji neizbježno sljede najjaću osobu u grupi. Pitanje za svakog roditelja treba biti: 'Želim li da moje dijete bude kao svoji vršnjaci? Ili da li želim da moje dijete uzdiže iznad njih?'"



Dakle, moje osobno mišljenje jest da socijalizacije nije uopće problem. 

Još jedno pitanje koje ljudi često imaju je:  Koliko dugo mislite da možete raditi ŠKK?  Do kojeg razreda možete to raditi?

Mislim da većina mama čak i ako ona koja ima samo srednju školu, ako imaju želju, mogu školovati djecu baram do 8. razreda.  Poslije toga ako ona misli da nema dovoljno znanja, ona može kombinirati svoja predavanja s instrukcijama.  Poznajem jednu mamu koja trenutno školuje svojih petero djece i kćer od svoje prijateljice kod kuće i sjajno to rade.  Došlo je do nešto u matematici koje nije razumjela.  Sve joj informacije u priručnicima i udžbenicima nisu pomogle, dalje nije razumjela.  Stoga je okrenula internetu za objašnjenje i našla dobru stranicu gdje je netko objasnio tako dobro da joj je sve bilo jasno!  Znači, čak i ako nešto ne znate, uvijek postoji mogućnost da vi prvo naučite dobro pa onda podučite djecu!

Ja ih osobno budem školovala skroz dok vidim da mogu... u trenutku kad vidim da više ne mogu, budem onda odlučila što ćemo dalje.  Ne brinem se o tome sada. 



I znam što će sljedeće pitanje biti: Kako ćete ih vratiti u školu ako treba?  Kako mislite da će se djeca uklopiti?

Zbog mogučnosti, vračanja u državnu školu koristim redovni školski nastavni plan. 
Znači iz Hrvatskog jezika upotrijebljavam Školsku knjigu. „ Zlatna vrata“
Iz Matematike, Alfu
Iz Prirode i društvo sam koristila isto Školsku knjigu
Iz Engleskog koristim svoj kurikulum iz Amerike jer su moji dvojezičari

Iz svakog predmeta (odnosno: hrvatskog, prirode i društvo i matematike) da se kupiti ispite znanja... To inače kupuju škole (ako učitelj/ica preporučuje roditeljima da će trebati ispite u boji) i onda roditelji plačaju za te ispite znanja. Lukina učiteljica 1. razreda mi je dala ispite znaja koje smo kupili iz matematike (i ja ću isto tražiti od Alfe (matematike) da ih kupim sljedeće godine.) ali učiteljica od mog drugog sina (iz 3. razreda) ih nije kupila ove godine već ih je sama u školi fotokopirala, pa nisam dobila ispite znanja za 3. razred nego sam ih sama morala napisati. Nije teško ali oduzima puno vremena... zato ću iz svakog predmeta sljedeće godine s radošću KUPITI ispite znanja! haha.



Vrlo jednostavno: Uzet ću kao primjer predmet- matematika. Jednostavno uzimam udžbenik, radnu bilježnicu i zbirku zadataka i izvadim iz njih razne zadatke iz pogavlja koje ispitujemo znanje mjenjam brojeve tako da nisu baš isti zadaci koje su već riješili i tako pišem ispit. Pazite da ispit ne bude predugačak (2 i pol stranice u Microsoft Word-u je zbilja dovoljno). Za ispite iz Prirode i društvo sam uzela ideje iz radne bilježnice i pitanja iz udžbenika. Na kraju krajeva, bit ispita znanja jeste da provjeravate da li je dijete osvojilo gradivo.



Za kraj školske godine više ne postoji završni ispiti (baram sam takvu informaciju dobila iz škole ove godine).  Navodno ih je ministar obrazovanja izbacio zbog prevelikog stresa na djeci.  Ja sam sama odlučila ispitivati znanje na kraju prvo polugodišta za sve što su u tom polugodištu učili pa na kraju godine za drugo polugodište.  Na taj način je manji stres ali opet, želim vidjeti koliko su učili i ako nema ispita, ne mogu procijeniti koliko su informacije zadržali.  Te ispite sama pišem.



Što se tiče Family Christian Academy (škola gdje smo upisali svoju djecu): Oni prihvaćaju ocijene koje roditelji daju bez ikakvog provjere sa svoje strane. Što se njih tiče, vi ste kao roditelj  kvalificirani davati ocijene! Jednostavno, unesete na web stranicu ocijene na kraju prvopologodišta i na kraju školske godine. Imate opciju na toj stranici  "Transcripts" (ta opcija je- nakon što ulogirate na stranicu- ispod imena svakog djeteta s desne strane 2. u stupcu ispod Request Menu). Ovdje možete printati taj transcript (izvješte o postignutom uspijehu). (Ako niste znali, indeksa više nema u školi djeca dobiju izvješće na kraju prvo polugodišta i diplomu na kraju svake godine).



Ravnateljica naše škole nam je rekla (i još jedan gospodin je dobio iste informacije od ravnatelja njihove škole): Da joj donesemo transkripte ako želimo djecu vratiti u školu, a ona ga bude notificirala.  Znači, ne morate više nositi transkripte u agenciju za notificiranje niti u ministarstvo obrazovanja nego samo ravnatelju škole. 



Dakle, kako to raditi na legalan način kod nas u Hrvatskoj?

Mi smo to uspijeli tako da smo upisali našu djecu u međunarodnoj školi Family Christian Academy u Tennesssee-u.  Njihova web stranica je:  www.familychristianacademy.com

Na toj stranici druga natoknica se zove:  About FCA.  Ovdje možete saznati više o njima.  Također imate njihovu kontakt informaciju.  Tu informaciju nemate nigdje drugdje na stranici, pa to treba zapamtii.

Četvrta natoknica je Home Education.  Ovdje možete upisati dijete online. Kako biste to učinili trebate imati kreditnu karticu.  Ako ne možete na taj način platiti, možete ispuniti formular online, zatim ispritnati ga pa poslati im poštem s bankovnim čekom.  Kod upisa ne morate imati Američko državljanstvo, znači kod "Social Security Number" i "Driver's License Numer" pišete "N/A"



Jednom kada upišete dijete, Dobit ćete na e-mail svoj user name i password kojima trebate ulogirati na stranicu.  Kad ste ulogirani pod svakom djetetom imate ćete opcije.

Predzadnja opcija je ID Cards.  Ovdje možete kliknuti i isprintati iskaznicu za sebe i svatko dijete i plastificirati ih. 

Ispod tih opcija s desne strane imate stupac:  Request Menu

4. opcija je Enrollment or Work Release Letter.  Ovdje možete isprintati pismo upisa koje trebate odnjeti ravnatelju škole gdje bi vaše dijete trebalo biti upisano.  Ne morate uopće spominjati školovanje kod kuće nego samo mu dajete to pismo i kažete da je vaše dijete upisano u međunarodnoj školi i to je to!

 3. Opcija gore ispod imena vašeg dijetea je Curriculum List.  Ovdje trebate kliknuti i  unjeti sve predmete koje namjeravate  imati i knjige koje ćete upotrijebiti i izdavačka kuća tih knjiga.

I to je to.  Samo je ostalo da kupujete knjige, priručnike, radne listove, ispite znanja i vi ste spremni  krenuti  u planiranje svoje škole!






Primjedbe